Mot Playmobil landet!

Playmobil är barnens favorit leksaker. I Tyskland finns det en temapark med bara playmobil. Bra semester resmål tänkte vi. Smartaste draget vi gjorde var att packa en sovväska en badväska och en utflycktsväska. Vi slapp krånglet med att ta med alla väskor in på varje plats vi stannade på. Vi stuvade in allt i bilen och begav oss först till Farfar i Skåne för en första övernattning. Nästa anhalt blev Leipzig i Tyskland. Fruktansvärt nedgånget och klotter överallt men vi hittade en mysig liten restaurang precis vid en liten kanal. Mätta och nöjda somnade vi.

Vi lärde oss snabbt att Tyskar gillar vindkraftverk och solpaneler lika mycket som de gillar skördetröskor och schnitzel.

Dagen efter var det inte långt kvar till Playmobillandet.

Efter en dag med massor av lek bestämde vi oss för att göra något annat. Men kvällen avslutades med god mat och plask i hotellets pool. Efter en god natts sömn begav vi oss till Nurnbergs Tiergarten. Där fick vi träffa på djur vi aldrig sett förut och inte visste fanns. Vi fick se en rumpbuske, prova på spännande lekplatser och ha en apa ovanför huvudet utan skyddsnät. =D

Tillbaka till plaskpoolen och sen sov vi gott. Trötta efter en heldag i över 30 graders värme. Dags för dag 2 på Playmobil Funpark, då tog vi med badkläder till barnen.

Efter ett plaskande till och en sista natt i Nurnberg så åkte vi till Munchen. Där bestämde vi oss för att kolla in på Deutsches Museum. En otrolig utställning av flygplan, ubåtar, forskning av diverse slag och bäst av allt en hel våning med bara lek.

En natt i Munchen sen åkte vi vidare. Så här såg det ut i bilen för det mesta =D

Men den här dagen var det 38 grader varmt och ACn i bilen var att föredra framför utsidan när vi passerade en Alpsjö. VÄND! Det turkosa vattnet bad om mera plask så det blev dagens bästa stopp. Det vi egentligen skulle göra, besöka ett sagoslott fick vi ge upp. Det visade sig att fint grupperade asiater hade intagit det hörnet av Tyskland och vi orkade inte vänta på att alla dem skulle besöka slottet. Så vi tog några bilder och åkte vidare under zeppelinare och genom vinodlingar för att anlända vid nästa hotell nära gränsen till Schweiz. Efter en natt utan AC bestämde vi oss för att vi var trötta nu och ville bege oss hemåt men med några stopp till på vägen. =/

Först stannade vi i Bremen. Väldigt mysig stad med stor charm, pannkaksskepp och den berömda Bröderna Grimm statyn. Håller man i åsnans ben och önskar sig något så går den önskan i uppfyllelse nästan gång du kommer till Bremen. Vi trivdes här =)

Efter Bremen begav vi oss Danmark som nästan kändes som att komma hem. Liten risk att vi varit i Danmark överdrivet mycket när den känslan infinner sig. För tredje året i rad besökte vi den skolösa piraten. Legoland levererar som alltid och i år kunde hela familjen åka med i Draken. Bara Luna och pappa Roger fick åka Polar Expressen båda tjöt, en av skräck den andre av skratt. =D

Bra slut på en bra resa. Många timmar i bilen men det var inte några problem. Jobbigast för oss alla var nog värmeböljan. Roligast var Playmobil Funpark men starkaste minnet bjöd Alpsjön och Bremen på. Så nu vågar vi kanske ge oss på Disney Land Paris snart. Men ibland är det skönt att det bara är vardag.